Márványszobor az athéni Akropolisról, a Kritios-ifjú
Márvány ifjúszobor, az ún. Kritios-kurosz az athéni Akropolisról. A szobor a kontraposzt és a ponderáció első ismert példája. Az ifjú pozíciójában megfigyelhető jelentős újítás élesen elválasztja a szobrot az archaikus kuroszoktól: a két láb nem egyenlően hordozza a test súlyát. A fiú főként a bal lábára nehezedik — ettől pedig egész testtartása megváltozik. Csípője nem vízszintes, válla az ellenkező irányba mozdul el. Az ellentétes mozdulatok egymásból következnek, az így kialakuló testtartás kiegyensúlyozott. A fej már nem előre néz, hanem kissé oldalra fordul, az arcról eltűnt az archaikus mosoly. A mű a kora klasszikus kori görög szobrászat, az úgynevezett szigorú stílus egyik első képviselője.
A test torzóját 1865-ben vagy 1866-ban találták, míg a szobor feje csak több, mint 20 évvel később, 1888-ban került elő. A parosi márványból faragott kurosz-szobor a kor nagy szobrászának, Kritiosznak a műve lehet, aki Kr. e. 480 körül készítette.
A tárgyról bővebben lásd az Akropolis Múzeum honlapját
A szoborról készült gipszmásolat a komáromi Csillagerődben látható.