Táncoló Lar

Tárgytípus
Kultúra
Méret
magasság: 16,2 cm
Datálás
Kr. u. 1. század
Anyag
Készítési hely
Korábbi gyűjtemény
Leltári szám
84.1.A
Azonosító
Hyp-1227
Állapot
A jobb kéz- és lábfej hiányzik. Felületét barnászöld patina borítja.
Bibliográfia
Szilágyi J. Gy., Antik Gyűjtemény, 171, fig. 126; Szilágyi J. Gy., Ancient Art, 194, fig. 129; Nagy Á. M., in BullMusHong 70–71 (1989), 31–39, 145–150

A jobb lábával kilépő táncoló alak szalagos babérkoszorút, sarut, sávos tunikát és cakkozott szegélyű köpenyt visel. Jobbkezét felemeli, balját kissé behajlítva előrenyújtja. A szobor Lart, a házat, környékét és lakóit védő római istent ábrázolja. Az ún. "compitalis"-típusnak nevezett ábrázolásmód a Larokat fő ünnepükön, a Compitalián, italáldozatot bemutatva, tánc közben jeleníti meg. Ebbe a típusba sorolható a budapesti Lar-szobor is, bár felemelt bal kezében nem tartott semmilyen tárgyat: a tenyér felülete sértetlen, az ujjak között nincs nyoma szegecslésnek.
A szobor nagy része tömör öntvény, csak a törzs alsó fele üreges. A lábakat külön öntötték ki és utólag illesztették a helyükre. A felületen ókori javítások nyomai láthatók: az öntéskor támadt lyukak egy részébe bronzlemezkéket kalapáltak, és a tunica letörött alsó szegélyét visszaillesztették. A tunika elöl végigfutó, hátul pedig derékmagasságig meglévő sávjait rézből rakták be hornyukba.
A hátrafújt köpeny a klasszikus művészetből hagyományozott motívum, bár az eredetileg a heves mozgás érzékeltetésére szolgáló lobogó köpeny itt nyugodt vonalú ornamensként jelenik meg. Az arc megmintázása is a klasszikus felfogást tükrözi. (Érdemes összehasonlítani a Gyűjteményben található másik két Lar-szoborral – 50.1085; 57.12.A) A klasszikus művészeti hagyományhoz kapcsolódó bronzszobor Itáliában vagy a Római Birodalom valamelyik nyugati tartományában készülhetett.