A 15–16. század fordulóján a metszetkészítés elterjedése lehetővé tette az antik emlékek széles körű megismerését. Metszetek mellett számtalan kis méretű másolatot, replikát is készítettek a legismertebb ókori szobrokról. Míg Észak-Itáliában és az Alpoktól északra az antik minták főként a metszetek és bronzmásolatok révén váltak közkinccsé, addig a firenzei és római szobrászok első kézből ismerték az ókori szobrászatot. Vincenzo de’ Rossi, aki hosszú ideig Rómában dolgozott, nemcsak közvetlenül láthatta a műveket, de a Laokoón és fiai-csoportról nagy méretű márványmásolatot is rendeltek tőle. A 16. század elejétől a szobrászok a görög-római szobrok egyes elemeit, kompozíciós részleteit rendszeresen beépítették műveikbe. A Haldokló Adonisz-szobrot éppúgy megihlette az Alvó Ariadné, mint a Barberini Faun antik alkotás. Pietro Tacca (1577—1640) az itt kiállított Vadkan-szoborról mintázta a firenzei Mercato Nuovón álló kút vadkanját.